Explorers

Dit is de speltak voor 14- tot 18-jarigen. Bij Scouting Nederland heet deze speltak Explorers, maar in het land kom je heel veel verschillende namen tegen. In Heeten hebben we het meestal over de RSA. Explorers verenigen zich in afdelingen, RSA staat voor Rowans & Sherpa's Afdeling. De afdeling van de Ratti-groep heeft nummer 284, vandaar zie je soms ook RSA284. Andere namen die binnen Scouting Nederland worden gebruikt voor de Rowans (jongens) en Sherpa's (meisjes) zijn bijvoorbeeld 'Rosh',  'Sherrows' en "RS".

Van explorers wordt van verwacht dat je zelf de handen uit de mouwen steekt. Als 14- tot 18-jarige kun je namelijk heel goed zelf bepalen wat je wel en niet wilt. Je bedenkt dan ook je eigen programma's en verzint samen met de anderen waarheen je dit jaar op expeditie gaat.

Explorers hebben het dus zelf voor 't zeggen. Ze maken samen plannen en bepalen hun eigen avontuur. Daarom is geen opkomst of dag hetzelfde, ook de gewone opkomsten zijn iedere keer weer verschillend... Zin aan een filmavond? Organiseer hem maar. Of is een pokeravond, een avondje routetechnieken, een dag vlotvaren, die maffe sinterklaasviering leuker? Dan organiseer je samen met de anderen dat toch.

Plannen maken is één. Samen plannen uitvoeren is twee. Het vraagt organisatietalent. Je moet er voor praten en luisteren, en besluiten nemen. Maar organiseren valt te leren. Want als explorer ben je gelukkig niet in je eentje. En de wat oudere leden helpen je natuurlijk als je iets voor het eerst moet doen. Maar je mag ook gerust een keer flink 'miskleunen'. Want ook daar leer je met zijn allen weer een hele hoop van. Kansen genoeg.

Het is aan jou om ze te benutten. En heb je met zijn allen een keer helemaal nergens zin in?? Een vrijdagavond met je kameraden aan de bar hangen kan ook leuk zijn.... al was het maar om die expeditie of vlottentocht nog eens na te bespreken.

Explorers zijn oud en wijs genoeg. Leiding heb je niet meer nodig. Maar soms kom je er zelf niet (helemaal) uit. Dan kun je altijd een beroep doen op de 'begeleiding'. Van begeleiders mag je dus best wat verwachten. Niet dat ze je bezighouden, geen voorgekookte activiteiten. Wel dat ze je net dat laatste zetje geven. Dat ze je een goede reden geven om uit je luie stoel te komen. En een beetje hulp als het plan dreigt te stranden.

Expeditie

Elk jaar gaat de RSA met de begeleiding op expeditie naar het buitenland of ergens in Nederland. De ene keer vind je jezelf terug in een grot aan de Atlantische Ocaan in Frankrijk, een andere keer slaap je op het vliegveld in London. Of je wordt nét niet overreden op een toch niet helemaal verlaten stationnetje in de Belgische Ardennen.

Naast de contributie en de expeditiebijdrage "werken" de leden van de RSA regelmatig om hun expeditie te kunnen betalen. Daarbij moet je denken aan het verzorgen van o.a. de kapstokken bij evenementen

Opkomsten

De Exlorers komen iedere vrijdagavond bij elkaar. Om 19.30 uur beginnen we met koffie of thee. Het programma duurt van 20.00 tot 21:45 uur, hoewel dat natuurlijk regelmatig uitloopt. En loopt het een keer niet uit kun je ons altijd nog in Porky’s Bar vinden.

speltakteken stam
(5 - 7 jaar)  (7 - 10 jaar) (10-14 jaar) (14-18 jaar) (vanaf 18 jaar)