Wat is Scouting?

Scouting staat voor uitdaging!

Bij Scouting zijn kinderen en jongeren op een actieve, uitdagende en afwisselende manier bezig. Ze hebben veel plezier met elkaar en leren om samen te werken en respect te hebben voor de ander. Doordat ze ruimte krijgen om te ontdekken en te leren, ontwikkelen ze zich op een natuurlijke manier tot zelfstandige personen. Veel vaardigheden die ze zich bij Scouting eigen maken kunnen ook in het dagelijks leven volop gebruikt worden.

Speltakken

Het Scoutingspel wordt gespeeld in 5 zogenaamde speltakken (leeftijdsgroepen). Bij de Achille Ratti-groep heten deze achtereenvolgens: Bevers (4½-7 jaar); Welpen (7-10 jaar); Scouts (10 tot 14 jaar) en de Explorers (14 tot 18 jaar). Ben je ouder dan 18 dan kun je ook nog lid worden van 'de Stam'. Alle speltakken hebben zowel jongens als meiden als lid en ook de leidingteams zijn zoveel mogelijk gemengd.

Zelfstandig

Als ze ouder worden krijgen de jeugdleden steeds meer zelfstandigheid. Bij de jongsten - de Bevers - wordt het programma nog bedacht, voorbereid en uitgewerkt door de leiding, de Welpen mogen zelf al meedenken over het programma, de Scouts moeten het zelfs al voor een gedeelte voorbereiden en bij de Explorers en de Stam bepalen de (jeugd)leden gewoon zelf wat ze gaan doen. Wel is er bij de Explorers nog een aantal begeleiders waar ze op terug kunnen vallen. Veel van onze jeugdleden stromen later door naar de leidingteams of naar andere functies binnen de vereniging.

Modern

Hoewel Scouting al in 1907 is ontstaan en je nog steeds onderdelen van het oorspronkelijke spel terug kunt vinden, zijn we ook flink met onze tijd meegegaan. Onze programma's spreken dan ook de jeugd van tegenwoordig zeer aan. Wat wel is gebleven zijn het actieve buitenleven, natuurtrektochten, kamperen en natuurlijk de zomerkampen, hét hoogtepunt voor alle speltakken. Maar kijk niet gek op als je een scout tegenkomt met een smartphone of GPS, als het spel wordt voorbereid op een (tablet)computer of als je iets leest over iScout, een heus internetspel voor scouts.

Binnenkort

vr 22 mrt 19:00 - 20:30
Welpen : Wie Wat Waar
vr 22 mrt 19:00 - 21:00